Quinoa – poznaj złoto inków i jego drogocenne właściwości

Quinoa to jedno ze zbóż, o których istnieniu większość z nas do niedawna nie miała bladego pojęcia. Wraz z rozwojem rynku superżywności wiedza o niej zaczęła przedostawać się do powszechnej świadomości. Dzięki temu na naszych stołach coraz częściej może pojawić się w postaci dodatku do gulaszu, zastępstwa dla nudnej kaszy czy wyjałowionego ryżu. Ludzkości znana jest od ponad 5 tysięcy lat. Pomimo tego nie zdołała utrzymać się w europejskiej tradycji, przez co pamięć o niej zanikła. Komosa ryżowa w ostatnim dziesięcioleciu wróciła do łask i wreszcie gości na naszych stołach. Dowiedz się dlaczego warto włączyć quinoę do swojej diety, jakie posiada wartości odżywcze oraz jak należy ją traktować, aby służyła przez długi czas.

Quinoa: złoto inków o właściwościach prozdrowotnych

Qunoa jest jednym z najczęściej pomijanych zbóż w typowej polskiej diecie. Każdy z nas korzysta z chleba, kasz, makaronów i ryżu. Wzięcie jednego kubka komosy ryżowej na obiad dwa razy w ciągu tygodnia to doskonały pomysł na wzbogacenie walorów odżywczych oraz smakowych swojej diety.

Złoto inków wywodzące się Ameryki Południowej, do naszego organizmu dostarcza pokaźną dawkę witamin oraz minerałów. Świat dietetyki nie słyszał jeszcze o produkcie roślinnym, który śmiało może konkurować z mięsem – zawiera pełnowartościowe białko – składające się ze wszystkich egzogennych aminokwasów, jakich potrzebuje nasze ciało do budowy mięśni. Warto wdrożyć ją do wszelkiego rodzaju wegańskich i wegetariańskich diet opartych na produktach roślinnych.

Quinoa zawiera mniej popularne związki z rodziny flawonoidów: kwercetynę i kampferole. Ugotowana w 100 gamach dostarcza 120 kcal (suchy produkt 350 kcal), 4g białka, 2g tłuszczu, 22g węglowodanów (tylko 1 gram węglowodanów prostych) i 3g błonnika. Zawartość kwasów tłuszczowych: linolenowego, oleinowego oraz linolowego przyczynia się do redukcji niekorzystnej frakcji cholesterolu. Dostarcza witaminę A, E, B6, niacynę, ryboflawinę i tiaminę. Z minerałów najwięcej wnosi magnezu, fosforu i potasu.

Quinoa – jak przechowywać i gotować?

Przechowywanie quinoi może bywać problematyczne. Jest ona bowiem pakowana jako produkt sypki niezamknięty w torebkach np. tak jak ryż. Warto więc wyposażyć się w pojemnik, w którym schowamy quinoę. Należy przechowywać ją w ciemnym miejscu, gdzie temperatura nie przekracza 20 stopni C.

Jak gotować quinoę? Gotujemy wodę w czajniku, wlewamy do garnka 2 szklanki wody na 1 szklankę komosy, a następnie gotujemy na niskim ogniu. Komosy należy pilnować, regularnie mieszając średnio co 2 minuty, aby nie przywarła.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez timolina - pl.freepik.com