Dzień: 20 maja 2020

Quinoa, czyli najmodniejsze ziarno XXI wieku

Quinoa, czyli najmodniejsze ziarno XXI wieku

Quinoa, nazywana w Polsce komosą ryżową, stała się w ostatnich latach jednym z najmodniejszych składników w kuchni. Wiele restauracji zawiera ją w swoim menu interesując nią konsumentów, producenci zaś chętnie wprowadzają ją do sklepów z powodu rosnącej sprzedaży.

Pochodzenie komosy

Komosa ryżowa przybyła do nas z Ameryki Południowej – bywa nazywana ryżem peruwiańskim, a nawet świętym zbożem Inków, którzy siali ją corocznie zgodnie z tradycją. W obszarach górskich stanowiła substytut kukurydzy. Współcześnie istnieje kilka odmian, hoduje się ją głównie w Chile, Boliwii i Peru, w związku z rosnącym zainteresowaniem komosę uprawia się również w Europie. Ma dość niskie wymagania klimatyczne; rośnie w temperaturze od 0 do 35 stopni. Swoją popularność zawdzięcza przyjemnemu, oryginalnemu smakowi i ogromnym walorom odżywczym. Uważa się ją za ziarno przyszłości, mogące pomóc krajom z walce z niedożywieniem.

Walory komosy ryżowej

Quinoa nie zawiera glutenu (https://www.bee.pl/9219-komosa-ryzowa-quinoa-). To świetna informacja dla osób nadwrażliwych na gluten lub chorych na celiakię. Ma stosunkowo niski indeks glikemiczny; jej spożycie zapewnia uczucie sytości na dłużej. Ponadto komosa zawiera wiele cennych składników, między innymi:

  • duże ilości białka; jest zatem znakomitym składnikiem diety sportowej; jak powszechnie wiadomo białko sprzyja budowaniu mięśni
  • niezbędne aminokwasy, w tym lizynę, która odpowiada za wzrost i odnowę tkanek.
  • flawonoidy – to ogólna nazwa dużej grupy związków bioaktywnych. Pełnią funkcję naturalnych przeciwutleniaczy, dla organizmu stanowią detoks, działanie przeciwzapalne i przeciwnowotworowe. Quinoa zawiera przede wszystkim kwercetynę; to związek aromatyczny, który działa przeciwalergicznie i przeciwzapalnie.
  • nienasycone kwasy tłuszczowe – są niezbędne w organizmie, działają przeciwzapalnie, korzystnie na budowę włosów, paznokci, skóry i gojenie ran.

Quinoa w kuchni

Przed gotowaniem komosę warto opłukać zimną wodą. Może pomóc to w pozbyciu się pozostałości saponiny – gorzkawego związku chemicznego, którym pokryte są ziarna komosy. Następnie zalewa się ziarna dwukrotną objętością wody w stosunku do komosy i gotuje się około 15 minut aż wchłonie wodę i stanie się miękka.

Z komosy ryżowej możemy przygotować wiele dań, na przykład:

  • klasyczne zestawienie mięsa z sałatką, w którym komosa spełni funkcję substytutu dla ryżu, kaszy czy ziemniaków.
  • sałatkę libańską typu tabbouleh – zamiast kaszy można wsypać ugotowaną komosę, do takiej sałatki dodaje się cebulę, czosnek, miętę, natkę pietruszki, ogórka i czerwoną paprykę
  • faszerowane warzywa – z cukinii lub bakłażana wystarczy wykroić środek i wypełnić warzywa mieszanką komosy i sosu sojowego, czosnku i tartego sera żółtego, a potem upiec w piekarniku.

Komosa ryżowa pozostawia szerokie pole do kreatywnego popisu w kuchni. Jest słusznie doceniana i nazywana “superziarnem” – warto używać ją do sporządzania ciekawych i zdrowych potraw.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez timolina - pl.freepik.com